Dodano

Bruno Schulz

Logo WSA / Charakteryzacja

Prezentacja projektu Roberta Manowskiego pt. Kosmogonia Bruno Schulza”.

Historia impresji plastycznej mojego projektu filmowego ,,Kosmogonia” jest sprowadzona do pokazania jednego dnia z życia Schulza,  który kończy się tragicznym wydarzeniem na ulicy Drohobycza. Spotkanie Bruno Schulza z oficerem gestapo Karlem Gunterem przerywają śmiertelne strzały. Wraz ze śmiercią artysty ginie nieopublikowana, legendarna i do dziś nieodnaleziona powieść Brunona Schulza pt. ,,Mesjasz”. Film animowany w symboliczny sposób odwołuje się do kanonów polskiej literatury. Klimaty plastycznych wizji miasta są zaczerpnięte bezpośrednio ze szkiców i rysunków Brunona Schulza. W animacji rysunkowej pokusiłem się o eksperyment imitujący kreskę artysty. Powstała krótka sekwencja rysowanych ujęć przedstawiających symboliczną ucieczkę bohatera utrzymaną w stylistyce czarno białego rysunku szkicowego. Każda faza ruchu wymagała oddzielnego rysunku, w efekcie powstało 360 szkiców. Animacja, która często bywa pracą zbiorową, stała się metodą osobistego poznania i pozwoliła mi na odnalezienie jednego wspólnego, łączącego elementu. Moje techniki ewoluowały w zależności od etapu produkcji filmu. Przechodziłem od ołówka do rzeźby, a następnie na cyfrowy zapis obrazu i jego obróbkę, jednak przez cały czas pozostawał jeden wspólny element plastycznych zmagań – rysunek.

Film od zawsze jest złożoną formą plastycznej aktywności, która często łączy w sobie autorskie kreacje wielu twórców. Plan filmowy jest miejscem spotkań wielu talentów i umiejętności, które składają się na efekt końcowy. (krótka wersja demo też jest zmaganiem wielu ludzi, z którymi planuje spotkać się przy dużej produkcji)

Moja decyzja o pracy indywidualnej nad filmem o Schulzu zapadła w wyniku prześledzenia swoich poprzednich dokonań zawodowych (i możliwości budżetowych). Przywołałem liczne doświadczenia pracy w telewizji, na planach filmowych i w studiach animacyjnych (u Panów: Leszka Gałysza i Witolda Giersza). Uświadomiłem sobie, że złożone doświadczenie plastyczne skoncentrowane w jednym czasie jest cenniejsze dla poznania procesów twórczych, niż nawet sam efekt końcowy. Nie chodzi tu o degradację dzieła końcowego, tylko o docenienie energii procesów twórczych jako unikalnej drogi, która może zostać wykorzystana dydaktycznie. Proces twórczy okazał się najcenniejszym doświadczeniem artystycznym.

[vimeo 53548679]

Doświadczenie własnej produkcji filmowej wprowadziłem do programu nauczania animacji w pracowni obrazu multimedialnego i sztuki nowych mediów w Wyższej Szkole Artystycznej. Mój autorski program nauczania przeprowadza studenta od klasycznej animacji poklatkowej, do doświadczeń z wysokozaawansowanymi programami graficznymi. Ma to na celu uwolnienie sposobów myślenia od początkowych ograniczeń, które blokują twórczą kreatywność. Każde indywidualne, autorskie doświadczenie kreatywności w dziedzinie zdominowanej przez zbiorowe produkcje oskarowych gigantów, okazuje się krokiem do artystycznego uwolnienia.

Robert Manowski WSA

Kurator wystawy: Malwina de Brade. St. Praga ul. Ząbkowska 13 zaprasza  na prezentacje projektu Roberta Manowskiego pt. “Kosmogonia Bruno Schulza

Konsultanci i recenzenci:
promotor prof. Grzegorz Nowicki UAP, prof. Mirosław Pawłowski UAP, prof. Andrzej Maciej Łubowski
WSUS/WSA. Podziękowania dla Ryszarda Horowitza i Pawła Althamera

Kosmogonia – wernisaz Roberta ManowskiegoST.PRAGA

Bruno Schulz. Rzeczywistość przesunięta – Muzeum Literatury

Rozmowa z Jarosławem Klejnockim i Robertem Manowskim

Rozmowa Rafała T. Czachorowskiego z  Jarosławem Klejnockim poetą, literatem, dyrektorem Muzeum Literatury o najnowszym tomiku poezji “W proch” (wydawca PoeciPolscy.pl) wydanym wyłącznie w wersji elektronicznej; o kryminałach, w tym dzień przed oficjalną premierą o najnowszej książce “Opcje na śmierć” (WL). Klejnocki opowiada również o cymeliach i planach rozwoju muzeum. 
Robert Manowski – z Wyższej Szkoły Artystycznej mówi o swoim filmie “Kosmogonia Bruno Schulza”.

Poeci Polscy Rafał T. Czachorowski

Aktualności